Mediation
Soms loopt een project vast; na projectmediation kunnen we weer door!
Mediation bij industriële projecten
Juist bij conflicten in de zakelijke sfeer kan mediation uitkomst bieden. Want soms loopt ook een zakelijke samenwerking anders dan gepland. Een productielijn wordt bijvoorbeeld niet naar tevredenheid opgeleverd. Of er ontstaat onduidelijkheid over meer- of minderwerk. Conflicten ontstaan vaak doordat partijen de gemaakte afspraken verschillend interpreteren. Herkenbaar? Als onafhankelijk gecertificeerd mediator help ik jullie graag uit deze impasse te komen.
Samen werken aan een oplossing
Onder mijn begeleiding brengen jullie samen de knelpunten in kaart. En we onderzoeken wat er nodig is om uit het geschil te komen. Zo werken we stap voor stap naar een oplossing. Een oplossing waarmee de samenwerking en relatie behouden blijft of zelfs verbetert. Van conflict naar ambassadeurschap! Lees hier meer over hoe DPM mediation aanpakt.
Wanneer en voor wie project mediation?
Om mediation te laten slagen, is het noodzakelijk dat alle partijen samen naar een oplossing willen zoeken. Mediation kan dan in veel gevallen zinvol zijn.
Voor project en operation managers:
- De overlegfrequentie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer neemt af; de gesprekken verlopen stroef of vinden helemaal niet meer plaats.
- Onduidelijkheden of onmogelijkheden in de specificaties of het contract blokkeren de afronding van het project.
- De focus verschuift naar nieuwe en andere projecten.
- De open issue-lijst van het project kent geen duidelijke acties en planning.
- De budgetoverschrijding loopt maandelijks op.
- De laatste factuur blijft openstaan.
Herken je een van deze situaties? Neem dan snel contact op, voordat het conflict verhardt of escaleert!
Wanneer Team Mediation
Een project komt alleen tot het gewenste resultaat als het hele team goed functioneert. Daarom betrek ik alle teamleden bij het traject. Met onrustgeluiden vanuit engineering of inkoop ga ik meteen aan de slag. Ik vraag door wat er speelt. Als mediator houd ik de grote lijnen in de gaten, zodat alle punten de juiste aandacht krijgen.
Voor HR managers:
- Teamleden klagen over stress en werkdruk
- Veel functie wisselingen en personeels verloop.
- PM neemt de klant (en team) niet mee in de doelen en voortgang, dan is er een ontsporing en iedereen verrast.
- De Operations / Project Manager is niet duidelijk naar zijn team.
- Er ontstaan “eilandjes” binnen het team.
- Individuele doelstellingen krijgen prioriteit.